Treningi

Trening kung fu dla dzieci to trening ogólnorozwojowy, poprawiający sprawność, równowagę, koordynację ruchową oraz koncentrację. Trening nierozerwalnie wiąże się z wychowaniem w świetle szacunku do siebie, kolegów, osób starszych i mistrza. Dziecko oddając się pasji uprawiania sztuk walki automatycznie przenosi owe wartości do życia codziennego. Oprócz praktycznych umiejętności, jakie dziecko zdobywa poprzez ćwiczenie techniki, trening sztuk walki rodzi zdolność myślenia o możliwości bronienia się, rozwija wiarę we własne siły i umiejętności oraz podwyższa samoocenę dziecka. Trening rozpoczęty w młodym wieku ma szansę przerodzić się w prawdziwą pasję, dającą poczucie spełnienia, zaspokajającą dziecięcą potrzebę przynależności do grupy, bycia wyjątkowym i stanowienia części czegoś niezwykłego. Poprzez indywidualny wysiłek, rozwój samodyscypliny w osiąganiu kolejnych stopni zaawansowania może stanowić ważną część na drodze stawania się dorosłym.

Jak wygląda trening?

Trening rozpoczyna się ogólnorozwojową rozgrzewką, której dużą część stanowią ćwiczenia rozciągające oraz zabawy ruchowe kształtujące cechy motoryczne, ważne podczas późniejszej nauki samoobrony.

Kolejnym elementem jest ji ben gong czyli „ćwiczenia podstawowe”. Jest to podstawowe i najważniejsze ćwiczenie doskonalące szybkość, dokładność i siłę kopnięć. Sercem ji ben gong jest zestaw ćwiczeń (głównie wymachy nóg do przodu i na boki), które systematycznie wykonywane poprawiają elastyczność mięśni i ścięgien, powodują lepsze rozciągnięcie nóg i lepszą ruchomość stawów. To z kolei przekłada się na dynamikę wykonywanych kopnięć, technik. Lepsza elastyczność obniża także ryzyko kontuzji podczas treningu. Według tradycyjnego sposobu nauczania właściwą i jedyną drogą opanowania zaawansowanych technik systemu Modliszki jest ciężkie ćwiczenie ji ben gong.

Kolejnym elementem treningu jest zhan zhuang czyli „ćwiczenia stania”, które należą do najważniejszych podstawowych ćwiczeń w tradycyjnym kung fu. Dosłownie słowa te można przetłumaczyć jako ‚stać jak wbity pal (słup)’ co jednoznacznie określa sposób wykonywania ćwiczenia. Poprzez przyjęcie przez dłuższy czas niskich, stabilnych pozycji zwiększa się siłę i wytrzymałość mięśni, ścięgien i stawów, a także uczy umiejętność obniżania środka ciężkości. Naturalnie uczy się poprawnego wykonywania pozycji. Ćwiczenia te poprawiają także koordynację ruchową.

W czasie wykonywania ćwiczeń całe ciało powinno być wyprostowane i zrelaksowane. Według chińskich przekazów ćwiczenia te prowadzą do równowagi pierwiastków yin i yang, lepszego krążenia krwi i polepszenie pracy organów wewnętrznych. Można więc stwierdzić, że ćwiczenia stania są nie tylko niezbędne do samego ćwiczenia kung fu, ale także polepszają zdrowie ćwiczącego.

Jednym z najważniejszych punktów treningu jest nauka form taolu będących zapisem konkretnych technik oraz nauka ich praktycznego zastosowania. Formy tao lu to ustalony układ walki bez przeciwnika lub w przypadku form podwójnych z partnerem. Taolu poprzez symulację sytuacji spotkania jednego lub kilku przeciwników uczy sposobu rozstrzygnięcia walki, pracy ciała i poruszania się.
Poprzez ciągłą praktykę form zwiększa się wytrzymałość organizmu, wzrasta siła, szybkość i elastyczność, a w głowie powstaje „zapis” naszych reakcji na ruch przeciwnika. Trening form ćwiczy również koncentrację.
Później wprowadzana zostaje również nauka form z tradycyjną bronią jak np. miecz (jian), szabla (dao) czy kij (gun).

Innym elementem treningu są ćwiczenia kombinacji uderzeń oraz kopnięć na tarczach i workach treningowych.

W późniejszych etapach treningu przechodzi się do treningu wolnej walki, gdzie wykorzystuje się elementy wyćwiczone wcześniej. Sparingi można podzielić na trzy poziomy zaawansowania:

  • chuji sanda – poziom podstawowy
  • zhongji sanda – poziom średni
  • gaoji sanda – poziom zaawansowany

Zadajesz sobie pewnie pytanie „dlaczego wolna walka dopiero później?”. Kung fu jest sportem kontaktowym. Odpowiednie przygotowanie, które musi zająć trochę czasu, zmniejsza prawdopodobieństwo kontuzji i urazów. Tak więc, to dla Twojego dobra.